Saturday, September 4, 2010

RamadHan sHaring

Ramadhan ini akan berlalu, namun apa yang kita dapat setelah ia berlalu..hanya tinggal beberapa hari..jadi janganlah kita sia-siakan ianya berlalu tanpa meninggalkan sebarang kesan dihati kita..baik pada amalan dan juga niat dihati..

Antara sedar dan tidak, setiap hadirnya ramadhan, tidak pernah ia lupa menyapa kita..hanya kita saja antara mahu dan tidak menerima sapaan tersebut..

Ramadhan kali ini menyapaku penuh makna..melihat ragam manusia baik dikulitnya mahupun isi hatinya..sungguh bererti meninggalkan kesan yang harapnya tidak pudar setelah ia berlalu..

Ketika bertugas di poliklinik, hampir setiap hari akan ada lebih kurang 3 case visum..adik perempuan berusia lebih kurang 12 tahun ke atas, masih sekolah tetapi dibawa ibubapanya untuk membuat laporan polis kerana dirogol..baik dari teman lelakinya sendiri, ada juga dari jiran tetangga yang melakukannya..(huh..apa dah jadi dgn dunia ni...)

Apabila menonton tV, isu-isu bencana alam hebat diputarkan..baik Sinabung yang meletus, juga banjir hebat di Pakistan..hampir setiap tahun..bencana datang mengunjung..tapi berapa ramaikah kita yang mengambil iktibar kehadirannya..

Lebih hebat lagi..apabila negara-negara islam heboh bertengkar..satu melawan satu sama lain..masing-masing cuba menegakkan kebenaran..tetapi adakah kita sedar dalang disebalik pertengkaran ini..ada yang sedar..tapi masih ramai yang terpacu dengan pertengkaran ini..mereka terlalu mengikut ego masing-masing mahu memenangkan negara masing-masing..sedangkan Islam mengajarkan kita persaudaraan sesama muslim tak kira di negara mana kita berada..kita adalah saudara..tapi kita lupa..

Jika ada yang tebaca baru-baru ini, 'Burn the Quran day'..isu ini heboh diperkatakan di rancangan-rancangan luar negara..tidak kalah juga di akhbar-akhbar tempatan heboh membahasnya..namun berapa ramai diantara kita yang membacanya..kita sibuk mengupdate hiburan..sedangkan AlQuran kita dihina sebegitu..

No comments:

Post a Comment