Thursday, July 2, 2009

kembali dari kelesuan

Salam wbt..

Lama betul diri ini menyepi dari berdakwah..pelbagai alasan diberikan pada diri ini..kononnya 3 mggu bercuti utk exam, 2 mggu kerana bercuti di tanah air, 2 mggu bercuti kerana merasa tiada semangat..subhanallah.. saya yakin inilah juga yang bakal terjadi kepada diri anda apabila mula meletakkan diri dalam zone yang selesa..selesa dengan diri yang tidak perlu bersusah payah utk menyeru mereka kepada agama..lihatlah apa yang akan terjadi sekiranya semua orang mempunyai perasaan seperti itu..(ku mohon jangan diulangi kesilapan diri ini..amin~)



TEGURAN ALLAH SWT

Serasa saya, mungkin diri ini akan lama terus hanyut jika tidak dikejutkan dengan peristiwa2 yang datangnya dari Allah sendiri untuk menyedarkan diri hamba2Nya terutama diri yang kerdil ini (astaghfirullah alAdzhim). Baru2 ini saya dikejutkan dengan berita2 dari teman2 lama. Mungkin ini hanya segelintir teman yang hanyut didepan mata, tetapi bagaimana muslim2 lain?!

Hati ini sangat menyesal kerana berperilaku seperti itu. Teringat saya dengan kata2 sahabat saya;
"sedetik kita tidak berusaha kearah membentuk khilafah islamiyah, kita akan berdosa"..
kata2nya ditujukan ketika saya mengadu kepadanya akan kelesuan yang melanda diri. Akhirnya tersedarlah juga, bahawa bukan hanya sedetikyang telah ku tinggalkan, malah beribu2 detik. Perasaan itu tidak terhenti disitu, ketika menerima khabar dari teman lama, bahawa begitu ramai teman2 sekolahku yang kian hanyut denganenaknya dunia barat, begitu enak dengan hiburan, begitu enak dengan diri seolah2 tiada yang memerhatikan, begitu enak melayani nafsu yang membuku di hati sehingga lupa dirinya milik siapa.


Subhanallah, begitu sekali Kau mahu menyedarkan aku akibat perbuatanku yang lesu kelmarin..aku begitu terkedu mendengarkan khabar tersebut, dahulunya dirinya merupakan muslimah yang sentiasa menasihati teman2, menegur, serta mendengar keluh kesah teman2nya. Saya yang dulunya merupakan teman akrabnya juga pernah mendapat teguran darinya, tapi yang terjadi sekarang sudah jauh dari sepatutnya. Mungkin inilah akibatnya jika seorang pejuang merasa lesu, apakah yang terjadi kepada pengikutnya yang berjuta?..mungkin pejuang tersebut hanya memikirkan dirinya sendiri, tetapi kesannya terlihat pada pengikutnya serta jajahannya. Melihat bagaimana Sultan Muhammad Al-Fateh yang menjaga dirinya serta para pengikutnyadengan solat malam sehingga menawan Constantinople. Bagaimana Salahuddin Al-Ayubi yang menakluki Jurusalem kerana dirinya yang begitu istiqamah mengajak askarnya agar istiqamah mengingati Allah setiap masa berjuang. Terutama sekali Baginda Rasulullah SAW yang menyeru umatnya menegakkan agama islam dengan istiqamah bertahajud disetiap malam sehingga mendapat kembali Mekah!! Semua bermula dengan individu. Individu yang lemah, kesannya bukan sedikit. Lihatlah apakah yang akan terjadi jika pejuang2 tersebut lesu, sudah pastinya Islam tidak dapat ditegakkan!!!

Inilah yang saya dapat akibat dari kelesuan saya sendiri. Terima kasih kepada teman2 seperjuangan yang tidak jemu memberikan input agar diri ini kembali terbina. Benarlah jika hidup tanpa jemaah, diri akan pasti hanyut. Tanpa teman untuk menegur dan menasihati, bayangkan..Cuba luaskan pandangan keserata dunia melihat nasib2 umat islam. Mungkin kita memikirkan lesu kita, tetapi lesu mereka? tidak pernah kita hiraukan. Medan dakwah juga semakin luas, tidak hanya sekadar usrah tetapi penulisan, email, video2, presentation2.. semuanya dapat digunakan dalam berdakwah. Tinggal hanya diri itu untuk bergerak melakukannya.

BERSEDERHANA


"Sampaikanlah walaupun hanya satu ayat!" itulah yang dipesan oleh ibu ketika diri melangkah ke tanah orang. Walaupun hanya 1 ayat, tetapi cukup untuk membuat hati sentiasa istiqamah. Itu juga yang dianjurkan oleh agama agar bersederhana. Bukan dakwah sederhana yang tidak mantap menyebabkan kebosanan, tetapi dakwah yang mantap walaupun hanya sedetik tetapi istiqamah bergerak menuju khilafah islamiyah!

No comments:

Post a Comment