Friday, August 13, 2010

TEGUH

***usangnye blog ni!!

"Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh (dalam kehidupan) di dunia dan akhirat" (14:27)
Allah berjanji akan meneguhkan iman bagi siapa yang beriman terhadap 'ucapan' yang teguh..apakah ucapan itu?..Ucapan yang sehari-hari kita ucapkan..'La ilaha illallah'..tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah..

Namun, mengapa dikalangan orang-orang yang beriman ini Allah mahu meneguhkan iman mereka?..apakah tidak cukup dengan mereka yang digelar orang beriman?

Inilah kenyataannya..dikalangan orang beriman sendiri, belum tentu kukuh iman di hati mereka sehingga mereka boleh bergoyang kaki kerana dianggap telah tergolong dalam golongan orang beriman..

Apakah pasti kita termasuk dalam golongan orang beriman? namun kita mahu menjadi orang beriman sehingga meletakkan diri kita di setiap kalimat 'orang beriman' di lembaran AlQuran..agar kita merasa terpanggil ketika diseru..'Wahai orang yang beriman..!'

Memang itu yang kita mahukan..tetapi kita lupa sehingga kita lalai dalam meningkatkan iman didalam hati kita..cukup sekadar terasa sedikit manisnya iman..

Tetapi rencahnya masih belum memuaskan..asam garam nya masih belum terasa..

"Ataukah kamu mengira kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) seperti (yang dialami) orang-orang terdahulu sebelum kamu" (2:214)
Rencah ini yang sering kita terlupakan..betapa kita merindukan manisnya halwa ketika kita merasakan masamnya mangga muda, pahitnya ubat, pedasnya cili..seperti itulah kita harus melalui dan menempuhi asam garam tersebut agar kita sentiasa mensyukuri kemanisan iman yang dicampakkan Allah

Agar tidak pernah kita melupakan ucapan yang pernah kita ucapkan..agar kita sentiasa bersyukur dengan ucapan tersebut..

Belum tentu kita akan mengingati jika kita belum pernah diuji daya ingatan kita..seperti itulah juga hakikatnya ujian yang dilemparkan Allah kepada kita

Agar ingatan kita terhadapnya tetap teguh..agar keyakinan kita bertambah teguh semakin hari..
Agar segala perbuatan kita mahunya hanya untuk Allah..
Agar ucapan kita adalah yang terbaik supaya yang lain juga turut merasakan kemanisan tersebut..

2 comments:

  1. da x usang dah..hehe
    nice post...
    mari kite bersama2 meneguhkan iman kita yang tak seberape ni..

    ReplyDelete
  2. uhuhu..x usang??..hmm..mgkn akk rabun kot..nmpk byk debu..hehe..
    insyaAllah sama2 kita saling meneguhkan satu sama lain~

    ReplyDelete