Monday, May 11, 2009

Understanding and Application of Islamic Values in Medical Practice, Ethics, Hospital Administration



Alhamdulillah baru-baru ini saya dapat mengikuti seminar dan workshop di Padang, Indonesia bertemakan understanding and application of Islamic values in medical practice, ethics, hospital administration. Diantara yang ditekankan adalah The Lost Jewels, Maqasid Syariah dan Qawaid Syariah yang disampaikan oleh Prof Omar Hasan Kasule dari Brunei serta Dr Ali Misha dari Jordon, Dr Ishak dari Malaysia serta beberapa lagi pakar-pakar dari Malaysia dan Indonesia. Masa yang agak lama diperkirakan untuk posting ini kerana mahu memahamidengan jelas dahulu berkenaan MS ini, takut-takut tidak sampai maksudnya pulak.


Saya seorang doktor muslim!


Pertama sekali sebelum itu, apa perbezaan antara kita(bakal..) dengan doktor yang non muslim? Baju sama, working hour sama, naik kereta sama(hihi..). Jadi apa bezanye? Ok. Jika dilihat dari sudut pengendalian serta perlaksanaan antara kita dan mereka (doktor non muslim) memang tiada beza, seharusnya! Baiklah, kita ambil contoh, apakah yang membezakan perjalanan dan perlaksanaan haji di Mekah sebelum dan selepas kedatangan islam?? Apakah tawafnya berbeza? Apakah sa’inya yang berbeza? Tiada yang berbeza bukan, dari sudut perlaksanaannya, baik tawaf, sa’i, dll (maaf saya kurang ingat susun atur melaksanakan haji, lemahnya ingatanku =p). Jadi, yang membezakannya apa?? Jika dipandang dengan mata kasar, tiada beza sama sekali!! Semua sama kan! Even orang Quraish tetap menyebut Allahu Akbar. Tetapi bagi seorang muslim yang faham, melihat dengan mata hati, yang jelas membezakan antara kita dan mereka adalah nilai-nilai islam. Kita sekarang ini melaksanakan haji dengan penuh ketauhidan! Keyakinan kita yang paling tinggi kepada Allah Yang Maha Esa. Pengharapan mengabdikan diri dengan penuh sifat kehambaan. Itulah perbezaannya. Cukup simple dan sederhana mungkin, tetapi penting sekali sebagai individu muslim. Malah non muslim lebih mengaplikasikan Islamic values ini sepanjang kehidupan mereka berbanding muslim yang sedia dilahirkan dengan nilai-nilai tersebut malah mereka turut mengkaji dan mengembangkannya. (Malu x?..) Mereka punch card lebih awal, keluar office lebih lambat, concentrate dalam kerja, jujur dengan majikan n rakan sekerja, dll. Tapi kita, kalau boleh nak lari awal jer. Buat kerja pun macam terpaksa.

Apakah Islamic values tu?


Islamic values ataupun nilai-nilai islam dalam diri individu muslim terdiri dari:


General values:
1) Correct aqidat
2) I’tidaal/equilibrium
3) Quality in work performance

4) Self motivation


Ethical values:
1) Respect for patient autonomy
2) Disclosure and truthfulness
3) Respect for patient privacy and confidentiality

4) Respect for fidelity


Tidak sulit bukan? Mudah sekali nilai-nilai didalam islam. Namun mengapa sulit sekali bagi individu muslim untuk melaksanakannya? Ini dapat kita lihat ketika patient memilih-milih samada mahu perkhidmatan dari doktor muslim atau non muslim. Mereka lebih suka dengan non muslim kerana lebih ramah, lebih mendekati patient, tak cekik darah, dll. Inilah permasalahannya. Nilai-nilai islam ini telah hilang dari diri kita. Kita dilahirkan dengan fitrah yang begitu sempurna. Nilai-nilai islam inilah merupakan pembeza antara kita dan mereka! Pembeza aku dan engkau! Ayuhlah tanamkan semula nilai-nilai tersebut! Kita telah diangkat sebagai ummatan wasatan (umat pertengahan) wajib melaksanakan yang terbaik serta harus sentiasa cuba untuk meningkatkan diri. kita masing-masing punya Furqan yang bermaksud pembeza. Pembeza siapakah kita. Mengaplikasikan alQuran di sepanjang hidupnya. Seperti kata Prof Omar Hasan Kasule; umat islam sekarang hanya baca Quran ketika ada mayat. Kalau tak ada mayat, mereka lupa kepada Quran. Lucu tetapi mendalam maksudnya.


Aplikasikan Maqasid Syariah


MS merupakan law atau hukum yang telah dipersiapkan bagi kita seorang doktor mengaplikasikannya ketika bertemu patient. Mungkin ramai yang masih belum pernah mendengarnya. Saya juga masih baru mendengarnya tetapi inilah yang harus diterapkan ketika masih mahasiswa (hmm?..student!). Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Xpe, insyaAllah saya percaya masih belum terlambat untuk semua itu. Apakah elemen-elemen di dalam MS? Terdiri dari:


1) Hifdh deen- memelihara deen
2) Hifdh nafs- memelihara jiwa
3) Hifdh nasl- memelihara keturunan
4) Hifdh aql- memelihara akal

5) Hifdh mal- memelihara harta


Ok, pertama sekali deen. Kita wajib memelihara deen kita bukan. Sepertimana Sumaiyah dan Bilal memelihara deen mereka walau badan serta jiwa begitu diancam. Begitu jugalah kita ketika cuba membantu, merawat, menyelamatkan nyawa manusia ketika di ambang kematian. Adakah selepas kita puas diagnose penyakit mereka, kita minta mereka jumpa dukun sebagai ikhtiar terakhir? Atau ambil beberapa potongan-potongan ayat Quran kemudian dililitkan ke lengan mereka atau mana-mana bahagian yang lain. Inilah yang masih terjadi sebenarnya. Paling mudah kita wajib mengingatkan mereka supaya kembali meletakkan kepercayaan kepada Yang Maha Esa, Yang Maha Berkuasa menyembuhkan segala sesuatu. Meminta hanya pada Dia. Begitu juga pada diri doktor itu sendiri. Janganlah melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan kehendak agama.


Kemudian jiwa. InsyaAllah mudah difahami kerana memang menjadi tugas kita bagi menyelamatkan jiwa manusia sehabis daya kita. Kerana itulah kita berada di bidang ini bukan? Namun janganlah sampai dunia dan harta mengelabui niat murni tersebut.

Memelihara keturunan. Kita tahu melalui keturunan akan menghasilkan generasi-generasi masa depan yang dapat memimpin dunia ini. Kerana itulah kita disuruh berkahwin, bagi menghasilkan keturunan muslim yang dapat memimpin. Keturunan inilah yang kita harus pelihara. Janganlah melakukan kontrasepsi tanpa menilai hujung pangkal tujuan mereka melakukannya. Namun sekarang telah ada kontrasepsi yang bersifat reversible, sehingga hukumnya sudah tidak lagi haram.


Memelihara akal pula. Contoh yang paling mudah adalah penggunaan narkoba atau dadah selama perawatan. Ini memungkinkan timbul masalah bagi kesihatan akal mereka. Dan yang terakhir adalah memelihara mal atau harta. Ok, mungkin kita terlalu hendak menegakkan diagnose suatu penyakit sehingga patient tersebut tergadai rumahnya. Sehingga terjadinya pembaziran-pembaziran yang lain. Sedangkan ada cara yang lain untuk menegakkannya. Lainlah kalau mereka mampu. Namun begitu tetap terjadi pembaziran bukan?
Mungkin ini sedikit yang dapat saya berkongsi. insyaAllah saya akan cuba meluangkan masa berkongsi pengalaman. ilmu jika tidak disampaikan, akan berkarat menjadi sia-sia kan? Tetapi kalau diberi dan dikongsi bersama akan berkilau memancar menyusup ke dalam hati-hati yang mendengarnya. InsyaAllah.


3 comments:

  1. waaa
    nice entry...kak

    btul la...
    we need to change..
    be a good muslim doctor..yeah~~!
    INsyaALLAH..

    thanks for sharing diz...=)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum

    Alhamdulillah, ada juga mahasiswa USU yang prihatin pada bab Jihad Intelektual ni.
    Rasa rugi tak dapat join.. =)

    I'allah, jika ada kelapangan, kita boleh diskusi panjang lebar. Menarik perbahasan ini.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum,
    insyaAllah sama2lah kita menjadi doktor muslim yang sejati n bukan hanya pada IC jerr..=)

    ReplyDelete