Tuesday, March 31, 2009

SAMPAI BILA??

************************************************************************************

~sampai bila kami kena tunggu?

~sampai bila kami kena diam?

~sampai bila kami kena lihat je?

~bila masa kami kena cakap?

~eyy ish malulah!

~nanti ape diorg cakap ape pulak!

~pandai2 je nak tegur orang, tgk la diri sendiri dulu!

(dan macam2 lagi bila..bila..dan bila..)

Itulah persoalan yang sering bermain di fikiran, setiap kali sesuatu yang tidak enak terlihat berlaku didepan mata..sampai bila harus bertindak dan sampai bila pula mahu ditunggu mengumpul kekuatan untuk saling mengingatkan?

Tidak kurang juga saya sendiri pernah melalui perkara-perkara seperti itu..apabila terimbas kembali zaman ketika saya dicampakkan untuk bersama-sama teman ketika dibangku sekolah mahupun di matrikulasi..indahnya ketika itu tiada siapa yang menyangkal pelbagai perkara hendak dicuba bersama..mula dari melepak, menonton wayang, dan banyak lagi hal-hal yang rasanya tidak perlulah dituliskan disini..memang tidak dinafikan zaman sekolah merupakan zaman 'honeymoon'..walaupun padat dengan PMR dan juga SPM..masih mempunyai masa untuk semua itu..ketika bersama-sama teman, kami cenderung mempunyai group-group sendiri.. disitu bermulalah kembara mencuba pelbagai benda-benda baru dan mulalah mendekati perkara-perkara yang dilarang..memang ramai teman-teman yang kecundang..dan saya juga hampir-hampir bersama mereka yang kecundang tetapi mujur ada yang sempat menyelamatkan (alhamdulillah!)..

Apabila difikirkan kembali, sehingga sekarang saya tidak berupaya menyelamatkan teman-teman yang kecundang, sehingga apabila ditanya-tanya bagaimanakah keadaan mereka, memang sudah jauh dari jalan yang lurus..(naudzubillah!) dan disitulah sentiasa terfikir-fikir, kenapa saya boleh selamat? bagaimana saya terlepas? dan tentunya kerana ada si penyelamat tadi yang menyelamatkan saya(dan tentunya semua itu tidak akan terjadi kalau bukan dengan kehendak Allah)..dan siapakah penyelamat tadi?..itulah seorang sahabat yang berani menegur saya..walaupun saya berada dalam group tadi, tetapi saya tidak mampu memainkan peranan untuk menegur mereka, sehingga mereka lalai..semua adalah gara-gara malu(konon)!..dan itulah yang terjadi jika kita tidak mampu menegur..dimanakah peranan kita yang mengaku teman?

Disinilah wujudnya peranan usrah/ halaqah..dimana kita dapat berkumpul bersama membincangkan mengenai islam..dan dimanakah lagi tempat yang boleh kita berkumpul dan bersama-sama berbincang mengenai Islam, menegur sahabat, memikirkan masalah-masalah sahabat-sahabat yang leka..disinilah bermulanya semangat untuk kita berani menegur..insyA apabila kita mampu berdiskusi dalam halaqah, insyA apabila kita berada diluar kelompok halaqah, kita mampu menegur mereka..ini kerana dalam halaqah, kita telah melatih diri kita dan juga telah dilatih untuk saling menegur, saling memikirkan, saling berbincang..dan inilah indahnya sunnah Nabi yang diajarkan pada kita..

Bagaimana lagi kita mahu mengumpul kekuatan dalam diri sekiranya kita tidak bersama mereka yang tsiqqah dalam islam? kononnya kita bersama teman-teman kita nanti boleh menegur, tapi bila?..dan yang paling parah apabila kita sendiri tewas bersama mereka..InsyA saya sentiasa mengingatkan diri saya sendiri dan juga sahabat-sahabat supaya cubalah bertindak aktif ketika dalam halaqah, janganlah kita hanya duduk diam mendengarkan murabbi kita bercakap.. walaupun tidak masuk akal, tetapi disitulah kita mula melangkah, setapak demi setapak untuk berani bersuara..alhamdulillah saya pun sudah mencubanya dan Alhamdulillah (chewaH!).. walaupun tidak lantang bersuara, tetapi masih tetap dapat bersuara..

Jadi sahabat2..janganlah hanya duduk berdiam diri menunggu keyakinan diri itu datang!!..tetapi bergeraklah untuk mencari keyakinan diri..insyaAllah!

************************************************************************************

No comments:

Post a Comment